Als bekendste voorbeeld noem ik de resourcefarms (golddrop, mobdrop, iron golem farms, enz): om voor mij onbegrijpelijke redenen moet de spawnrate in die farms zó laag liggen dat minen/killen buiten de farm sneller is. Ik heb het hierbij overigens niet over de je-moet-zelf-killen-regel: die is prima en in lijn met de "je hakt alles zelf weg"-regel.
De admins proberen het spel gebalanceerd te houden. Dat je 20+ gold blocks of 5+ kisten gunpowder per uur kunt verzamelen betekend niet dat dit gewenst is. Het vernietigd compleet het gevoel van "alles is handmined".
Als voorbeeld neem ik de eerste mobtower, een droprate van om en nabij 40.000 items per uur. Dit was toendertijd hartstikke leuk maar al snel werd duidelijk dat het de spelervaring van tweakcraft compleet omzeilde. Gunpowder was voorheen erg rare en als je wat tnt had dan was dat altijd een vrij speciale gelegenheid. En toen zat er ineens een gat in hogwarts en werd er nagedacht over het feit of het wel gebalanceerd was of niet
Dit is altijd al, en zal ook altijd zo blijven, een punt van discussie geweest. De een vind dat het ongelimiteerd moet kunnen, de ander vind dat het compleet verboden moet worden en je hebt ook mensen die er tussen in zitten. Dit zal nooit opgelost worden.
Persoonlijk ben ik altijd voor mobtowers geweest die geen gecontroleerde droprate hebben, zolang de server er geen last van heeft. Echter speel ik niet alleen op de server en zal ik dus moeten indoen op mijn visie om de visie van de server in zijn geheel werkelijkheid te kunnen maken.
- De houding ten opzichte van de spelers
De houding van de admins ten opzichte van de spelers is voor mijn gevoel vijandiger geworden. Een voorbeeld hiervan is Tweakcart, waar de houding van de admins voor mijn gevoel inmiddels zo vijandig is geworden dat je het beter niet kunt vragen. Ook de houding ten opzichte van nieuwe spelers is vijandiger dan vroeger. - Voorkeursbehandeling van spelers
Al enige tijd heb ik het gevoel dat sommige spelers een voorkeursbehandeling genieten ten opzicht van andere spelers. Deze spelers kunnen meer dingen flikken dan anderen, zonder dat ze hiervoor op het matje geroepen worden. Dit terwijl anderen om veel minder een beun of een ban aan hun broek krijgen.
Hier ben ik het wel en niet mee eens. Toen tweakcraft nog kleiner was, was het helemaal niet nodig om streng te zijn. Men kende elkaar veel persoonlijker en hoefde er eigenlijk maar een kleine suggestie gedaan te worden dat je verkeerd bezig was.
Nu tweakcraft een grote community is zijn er gewoon duidelijke regels nodig en die worden gehandhaafd door het admin team.
Daarbij vind ik dat het nieuwe spelers vaak zo ontzettend makkelijk gemaakt word. Alles word hun tot in de details uitgelegd over hoe ze moeten registeren, waar ze wel en niet mogen bouwen, ze behoren de regels goed door te lezen alvorens ze bouwen. Als ze het dan nog in de 1ste 2 week ofzo verprutsen dan snap ik heel goed dat deze mensen vrij snel verwijderd worden van de server.
Als je goed op let dan zul je ook zien dat de mensen die zich gewoon normaal gedragen ook normaal behandeld worden. Het is dus een beetje geven en een beetje nemen.
Dat bepaalde mensen een voorkeursbehandeling krijgen ( waarschijnlijk doel je ook op mij
) vind ik persoonlijk niet meer dan normaal. De admins kennen deze personen namelijk al beduidend lang, dat ze vaak de achterliggende gedachte van bepaalde acties van deze mensen kennen. Ze kennen de manier van spreken en handelen van deze mensen. Ik zeg echter niet dat deze mensen boven de regels horen te staan. Als ik bijv. iets kapot grief kan ik ook een beun verwachten. En ik word trouwens vaak genoeg op het matje geroepen hoor, ik heb met enig regelmaat een diepgaand gesprek met bepaalde admins. Dit gebeurd achter de schermen dus dat krijg jij dan niet mee.
Maar om even jouw post samen te vatten in mijn woorden : Je bent het niet eens met de huidige gang van zaken op tweakcraft en je hebt een boel klachten, maar je hebt geen duidelijke oplossing gegeven over hoe het beter zou kunnen.
Dus de vraag aan jou, hoe zou het volgens jou beter kunnen?
Quazyx zegt bijvoorbeeld dat er een gesprek zal plaats vinden in het admin team, dit is dan iets waar ik een kleine klacht over heb. De community zegt dat het ontevreden is, er is ooit besloten dat het admin team transparanter zou gaan werken, zou het dan niet een idee zijn om met de community in gesprek te gaan om SAMEN tot een oplossing te komen?
*edit*
Over die grafieken, ik vind niet dat je dat als "bewijs" kunt gebruiken dat het slechter gaat. Je moet namelijk niet vergeten dat minecraft al ver over zijn populariteits piek heen zit. Het feit dat we nog steeds nieuwe mensen krijgen op de server is dus eigenlijk al verbazingwekkend.[/list]