Los van wat we gaan bouwen, vind ik een communityproject wel erg leuk klinken. Toch denk ik dat je goed moet beseffen waar je dan over spreekt. Er is al veel vaker een poging gedaan om iets met meerdere mensen op te starten met als doel de hele community te betrekken. Vaak liep dit dan vast omdat niemand er echt bezig mee is en toch meer gericht is op zijn/haar eigen ideeen (als voorbeeld skyworld).
De projecten die wel geslaagd zijn waren voornamelijke projecten die al door een klein clubje mensen was opgestart. Die projecten bevatten voldoende potentie en werden door andere opgepikt. Voordat je het wist was de halve community bezig met het werken aan het zelfde project zonder dat je iets forceerde. (titanic, Orthanc)
Er zit ook een groot verschil in de bouwskills van menig speler. Je kunt wel mikken op een groot project, maar het verschil in skills is soms te groot. Neem bijvoorbeeld citadel, hier werkt een select groepje excellent bouwers aan. Dit groepje voelt elkaar goed aan en na lang werken staat er ook wel degelijk iets. Echter kan aan zo een episch project lang niet iedereen mee werken omdat het de niet zo passen. Het zelfde geldt overigens ook voor demonsplayground, episch, maar te veel werk om in je eentje te doen.
Al met al wil ik dus zeggen dat het een enorm leuk idee is om echt samen te spelen, dat is het hele idee van een multiplayerserver naar mijn idee. Ik heb wel een aantal ideeen over wat we zouden kunnen gaan doen:
- Een contestmap. Een aparte wereld waar je contests in kunt organiseren (met creative). Een aparte wereld maakt het en makkelijker voor de bouwers/organisatoren en voor de spelers. Er zouden standaard contests kunnen staan, zoals bijvoorbeeld de spleefarena of een (paarden)racearena. Het is eenvoudiger om bouw- en griefcontest te organiseren. Kortom: wat mij betreft echt een meerwaarde.
- Ik heb al eens eerder aangekaart dat het helemaal geen slecht idee is om half afgemaakte projecten af te bouwen en op te knappen. Het is best leuk om met een aantal mensen dingen te vernieuwen en af te maken. Het heeft een hoger rendement qua projecten die af zijn, het geeft een voldaan gevoel en je hebt dingen om aan nieuwkomers te laten zien.
(Ik durf ook te pleiten om projecten die qua stijl bij elkaar passen, dichter bij elkaar te zetten. Zodat het makkelijker en leuker wordt om in een thematische regio rond te huppelen in plaats van het warpen naar een project en dan een half uur door een verpest landschap met cobblestonehuisjes te moeten lopen naar een volgend project.
- Als je dan toch echt een communityproject wil maken. Zorg dan dat het idee episch maar toegankelijk is en dat er een aantal projectleiders zijn die er ook actief mee aan de slag gaan.
Tja, dat is het wel zo ongeveer. Sorry voor het kromme nederlands afentoe, ik schrijf het nu maar in een ruk door om zo min mogelijk te vergeten.