Op persoonlijke titel:
Ik denk niet dat gold en iron veel waarde hebben in onze bouwwerelden. Het "handmined" aspect van beide soorten blokken is jaren geleden al verloren gegaan toen het spul vrij verkrijgbaar werd als drops van pigmen en iron golems.
Is dat heel erg? Dat vind ik niet. In plaats van iron en gold zijn er andere materialen die nog steeds relatief zeldzaam zijn. Denk aan emerald, nether quartz, prismarine, sea lanterns, andesite, clay, enzovoorts. Voor dit soort blokken moet je alsnog moeite doen om ze te krijgen (voor sommige meer dan andere) waarna je weer die 'eer' van je harde minewerk hebt.
Als bouwmaterialen vind ik goud en ijzer trouwens ook niet echt heel mooi. Een ijzerblokje her en der is misschien nog wel leuk, maar met tientallen kisten vol iron zie ik geen mooie gebouwen weggezet worden. Met de juiste mix van allerlei andere soorten blokken (verkregen op verschillende manieren) zie ik veel mooiere bouwsels verschijnen.
P.S. In een 1.8-snapshot had Mojang de beperking opgelegd dat de items alleen nog gedropt werden als een speler een mob doodde, maar bij de snapshot van een week later is het dus weer teruggedraaid. Mojang kiest er dus doelbewust voor om het mogelijk te maken dat spelers volautomatisch grote hoeveelheden gold en iron kunnen verzamelen, zonder dat ze hiervoor iets hoeven te doen.